Osnovi molekularne biologije
Студијски програм : Мастер професор биологије
|
Назив предмета: ОСНОВИ МОЛЕКУЛАРНЕ БИОЛОГИЈЕ
|
Наставник: др Јелена Пураћ, Жељко Д. Поповић
|
Статус предмета:обавезан
|
Број ЕСПБ: 7
|
Услов: нема посебних услова
|
Циљ предмета
Циљ предмета Основе молекуларне биологије је да пружи студентима 1) основно теоријско знање и 2) експериментално искуство из области молекуларне биологије као и да их 3) упозна са најважнијим актуелним методама и техникама које се користе у овој области и примењују се у другим наукама, медицини и индустрији.
|
Исход предмета
Студенти након одслушаног курса Основа молекуларне биологије поседују 1) основно знање из молекуларне биологије које ће им помоћи да савладају друге курсеве у даљем образовању (Генетику, Физиологију животиња, Молекуларну и ћелијску физиологију, Ендокринологију, Имунологију и др.); 2) обучени су да користе основне методе и технике у молекуларној биологији и 3) оспособљени су да разумеју нова сазнања из области у којима се примењује молекуларна биологија (нпр. молекуларна биомедицина, пољопривреда), како би дата знања могли да приближе ученицима у школи.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
(1) У уводном делу курса студенти се упознају са молекуларном организацијом ћелије, предметом изучавања молекуларне биологије, њеним историјатом и правцима развоја. Детаљно се обрађују грађа, структура и функција нуклеинских киселина, начин паковања ДНК у хромозоме, протеини хроматина и молекуларна организација хромозома. (2) Темељно се обрађује процес репликације ДНК - иницијација, и терминација, (3) грешке (мутације) које настају у овим процесима, као и механизми поправке ДНК.
Студенти уче о процесима преноса генетске информације унутар ћелије односно са ДНК на протеине. Детаљно се обрађују процеси транскрипције (4) и транслације (5) и механизми њихове регулације. Обрађује се начин шифровања генетичке информације (генетички кôд), примарна структура протеина и виши нивои организације протеина и њихова биолошка активност (6). Потом се проучавају основни механизми контроле експресије гена, регулаторни протеини и њихови везујући мотиви, појам генетичких прекидача, послетранслационе модификације протеина - улога шаперона и протеазома (7). Посебно се обрађују молекуларни механизми ћелијске деобе и диференцијације, основе регулације ћелијског циклуса (8), молекуларне основе ћелијске смрти и канцерогенезе (9).
На крају се обрађују и најважније методе и технике у области молекуларне биологије (изолација, пречишћавање, раздвајање, ДНК, РНК и протеина), технологија рекомбинантне ДНК (10). Такође, даје се акценат на примени молекуларне биологије у медицини и индустрији – молекуларним основама употребе генске терапије, стем ћелија, генетички модификованих организама (ГМО) (11).
Практична настава
У току лабораторијских вежби студенти обучавају основним техникама за изолацију, пречишћавање, идентификацију и квантификовање нуклеинских киселина и протеина. Даље, уче електрофоретске технике раздвајања нуклеинских киселина и протеина и умножавање генетичког материјала ланчаном реакцијом полимеразе (PCR). Такође, упознају се са основама технологије рекомбинантне ДНК – рестрикционим ензимима, векторима и молекуларним клонирањем.
|
Литература
Душанка Савић-Павићевић, Г. Матић (2011) Молекуларна биологија 1, Биолошки факултет, Београд;
Горан Брајушковић (2012) Молекуларна биологија 2. Биолошки факултет, Београд
Alberts, Johnson, Lewis, Raff, Roberts & Walter (2008) Molecular biology of the cell, Garland Science, New York (одабрана поглавља).
Watson, Baker, Bell, Gann, Levine, Losick (2014) Molecular biology of the Gene. 7th Edition. International Edition Pearson, Cold Spring Harbor, New York (одабрана поглавља)
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 3
|
Практична настава: 3
|
Методе извођења наставе
Теоријска настава се изводи у виду предавања, а практична је организована кроз лабораторијске вежбе.
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
Практична настава
|
10
|
Усмени испит
|
30
|
Три семестрална теста
|
60
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|