Botaničke zbirke u nastavi biologije
Студијски програм : Мастер професор биологије
|
Назив предмета: БОТАНИЧКЕ ЗБИРКЕ У НАСТАВИ БИОЛОГИЈЕ
|
Наставник: др Ружица Игић, др Драгана Вуков
|
Статус предмета: обавезни
|
Број ЕСПБ: 3
|
Услов: положени испити из Теренска настава 1 и 2
|
Циљ предмета: Савладавање основних принципа и техника формирања ботаничких збирки као наставног средства неопходног у процесу савладавања наставних садржаја из ботанике у основним и средњим школама.
|
Исход предмета: Оспособљавање будућег наставника да самостално или у сарадњи са ученицима израђује школске ботаничке збирке. Формирање разичитих збирки које наставник по савладавању овог предмета носи са собом у школу у којој ће предавати наставни предмет биологија.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
Ботанички садржаји у настави биологије у основним и средњим школама. Коришћење ботаничких збирки на часовима биологије. Практичне вежбе у настави биологије са ботаничким садржајима. Морфолошке колекције: збирка пресека стабла, збирка коренова, збирка облика листова и нерватуре, збирке цвасти, цветови, суви и влажни препарати, збирке плодова и семена. Систематске колекције макроалги, гљива, лишајева и виших биљака. Хербари животних заједница. Збирке лековитог, зачинског, самониклог јестивог и отровног биља. Биљке поред путева и насеља. Израда ученичког и школског хербара. Ботанички еколошки кампови. Фотографије са наставних екскурзија. Школска башта. Живи кутак. Ботаничка група на секцији за биологију.
Практична настава
Лабораторијска обрада самостално сакупљеног материјала и његова препарација. Формирање више типова збирки које студенти задржавају као наставно средство у свом будућем педагошком раду.
|
Литература
- Божа, П., Вељић, М., Марин, П., Аначков, Г., Јанаћкoвић, П. (2004): Практикум за детерминацију виших биљака. Олд Kомерц, Нови Сад.
- Чубатова, Н.В. (2006): Морфология вегетативниых органов цветковых растений. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
- Федорова, Т.А. (2006): Мофлогия соцветий. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
- Щербаков, А.В., Майоров, С.Р. (2006): Полевое изучение флоры и гербаризация растений. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
- Battha, L., Horvatovich, S. (1978): Növények és rovarok preparálása. Natura, Budapest.
- Bridson, D., Forman, L. (1999): The Herbarium Handbook, third ed. Royal Botanical Gardens, Kew Focht, I. (1990): Ključ za gljive. Naprijed, Zagreb.
- Nikolić, T. (1996): Hebarijski priručnik. Školska knjiga, Zagreb.
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава:
|
Практична настава: 4(ДОН)
|
Методе извођења наставе
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
практична настава - активност*
|
40
|
усмени
|
30
|
семинари
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|