Botaničke zbirke u nastavi biologije

Студијски програм : Мастер професор биологије

Назив предмета: БОТАНИЧКЕ ЗБИРКЕ У НАСТАВИ БИОЛОГИЈЕ

Наставник: др Ружица Игић, др Драгана Вуков

Статус предмета: обавезни

Број ЕСПБ: 3

Услов: положени испити из Теренска настава 1 и 2

Циљ предмета: Савладавање основних принципа и техника формирања ботаничких збирки као наставног средства неопходног у процесу савладавања наставних садржаја из ботанике у основним и средњим школама.

Исход предмета: Оспособљавање будућег наставника да самостално или у сарадњи са ученицима израђује школске ботаничке збирке. Формирање разичитих збирки које наставник по савладавању овог предмета носи са собом у школу у којој ће предавати наставни предмет биологија.

Садржај предмета

Теоријска настава

Ботанички садржаји у настави биологије у основним и средњим школама. Коришћење ботаничких збирки на часовима биологије. Практичне вежбе у настави биологије са ботаничким садржајима. Морфолошке колекције: збирка пресека стабла, збирка коренова, збирка облика листова и нерватуре, збирке цвасти, цветови, суви и влажни препарати, збирке плодова и семена. Систематске колекције макроалги, гљива, лишајева и виших биљака. Хербари животних заједница. Збирке лековитог, зачинског, самониклог јестивог и отровног биља. Биљке поред путева и насеља. Израда ученичког и школског хербара. Ботанички еколошки кампови. Фотографије са наставних екскурзија. Школска башта. Живи кутак. Ботаничка група на секцији за биологију.

Практична настава

Лабораторијска обрада самостално сакупљеног материјала и његова препарација. Формирање више типова збирки које студенти задржавају као наставно средство у свом будућем педагошком раду.

Литература

  1. Божа, П., Вељић, М., Марин, П., Аначков, Г., Јанаћкoвић, П. (2004): Практикум за детерминацију виших биљака. Олд Kомерц, Нови Сад.
  2. Чубатова, Н.В. (2006): Морфология вегетативниых органов цветковых растений. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
  3. Федорова, Т.А. (2006): Мофлогия соцветий. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
  4. Щербаков, А.В., Майоров, С.Р. (2006): Полевое изучение флоры и гербаризация растений. МГУ Ломоносов, Биоогический факультет, Москва.
  5. Battha, L., Horvatovich, S. (1978): Növények és rovarok preparálása. Natura, Budapest.
  6. Bridson, D., Forman, L. (1999): The Herbarium Handbook, third ed. Royal Botanical Gardens, Kew Focht, I. (1990): Ključ za gljive. Naprijed, Zagreb.
  7. Nikolić, T. (1996): Hebarijski priručnik. Školska knjiga, Zagreb.

Број часова активне наставе

Теоријска настава:

Практична настава: 4(ДОН)

Методе извођења наставе

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

практична настава - активност*

40

усмени

30

семинари

30