Jestive i otrovne gljive

Студијски програм: Мастер професор биологије

Назив предмета: ЈЕСТИВЕ И ОТРОВНЕ ГЉИВЕ

Наставник: др Мaja Kараман, Милана Ракић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 5

Услов: Биологија алги и гљива

Циљ предмета

Циљ предмета је да се студенти упознају са: значајем гљива као посебне групе организама са аспекта њихове употребе у исхрани и лечењу (функционална храна), али и као групе микроорганизама која продукује специфичне токсине и на тај начин предстaвља опасност по људско здравље. Упознавање студената са основним морфоанатомским карактеристикама јестивих врста гљива и њиховим нутритивним вредностима, као и са најважнијим врстама и родовима отровних гљива, хемијском природом отровних супстанци, синдромима тровања и поступцима прве помоћи.

Исход предмета

Препознавање (детерминација) основних врста и родова јестивих и отровних гљива у природи; Разумевање значаја употребе гљива у исхрани као изворa здраве хране (витамини, минерали, есенцијалне аминокиселине, баластне несварљиве компоненте) и као саплемената тј. додатака исхрани (напици, тинктуре, итд.); Препознавање синдрома тровања  и поступци прве помоћи.

Садржај предмета

Теоријска настава: Животне стратегије и значај гљива; Правила сакупљања и припреме јестивих гљива; Детерминација гљива са посебним освртом на јестиве и отровне врсте; Нутритивне вредности гљива; Лековита својства гљива; Најзначајније врсте јестивих гљива; Најзначајније врсте лековитих гљива; Врсте гљива које се узгајају за комерцијалну употребу; Хемизам отрова гљива; Тешки метали, радиоактивни елементи и друге токсичне, отровне материје у гљивама пореклом из спољашње средине; Лажна и блага тровања гљивама; Најзначајније отровне гљиве и синдроми тровања: фалоидински, ореланински, гиромитрински, мускарински, пантерински, псилоцибински, копринус синдром, паксилус синдром, гастроинтестинални синдроми; Препознавање симптома тровања гљивама, поступци прве помоћи и лечење.

Практична настава: рад на терену - препознавање јестивих и отровних врста гљива и начини сакупљања јестивих врста, лабораторијски рад – детерминација јестивих и отровних врста гљива, конзервација гљива, припрема напитака и тинктура, и др.

Литература  

1.Chang, S.T. & Miles, P. (2004): Mushrooms– cultivation, nutritional value, medicinal effect and environmental impact, 2nd Edition,CRC Press, Boca Raton, Florida.

2.Bresinsky, A. & Besl., H. (1990): A Colour Atlas of Poisonous Fungi, Wolfe Publishing Ltd., London, England.

3.Uzelac, B. (2005): Skripta za sakupljače gljiva - početni kurs, Beograd.

4.Jordan, M. (1998): The Encyclopedia of Fungi of Britain and Europe, David & Charles, Edinburgh.

5.Courtecuisse, R., Duhem, B. (1995): Mushrooms and Toadstools of Britain& Europe, Collins, London.

6.Phillips, R. (1994): Mushrooms and other Fungi of Great Britain and Europe, Macmillan, London.

7.Узелац Б. (2009): Гљиве Србије и Западног Балкана, BGV, Logik, Beograd

Број часова активне наставе

Теоријска настава: 2

Практична настава: 2

Методе извођења наставе: Предавања, лабораторијске вежбе, колоквијуми, теренски рад , израда семинарског рада по одабраним темама.

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

2

писмени испит

20

практична настава

18

усмени испит

20

колоквијум-и

30

 

 

семинар-и

10