Osnovi hidrobiologije sa praktikumom

Студијски програм: Мастер професор биологије

Назив предмета: ОСНОВИ ХИДРОБИОЛОГИЈЕ СА ПРАКТИКУМОМ

Наставник: Проф. др Зорица Свирчев, Проф. др Бранко Миљановић, др Тамара Јурца

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 6

Услов: /

Циљ предмета

Циљ предмета је упознавање студената са основним  дефиницијама и појмовима у хидробиологији као и практична обука за рад у хидробиолошкој лабораторији. Предмет је осмишљен тако да има фундаментално научни и стручно апликативни значај који се огледа пре свега у упознавању са основним принципима и поступцима рада у хидробиолошким истраживањима.

Исход предмета

Након завршетка курса од студента се очекује да: уме практично да примени теоретско знање о основним одликама и принципима функционисања водених екосистема, да успешно савлада вештине прикупљања, обраде различитих типова хидробиолошких узорака и правилно тумачи резултате хидробиолошких анализа.

Садржај предмета

Теоријска настава

Увод у хидробиологију, вода као животна средина; настанак и подела водених екосистема; типови адаптација организама на водену средину, респирација, осмотска регулација; екскреција, локомоција у воденој средини, исхрана, чулни органи акватичних организама; састав водених заједница (карактеристике и представници), распоред, значај и улога акватичних биоценоза.

Практична настава

Припрема за теренска истраживања. Избор опреме и материјала за истраживањa текућих и стајаћих вода. Рад на терену: избор места узимања узорака, теренски протокол. Мерење физичко-хемијских параметара воденог стуба. Узимање узорака, презервација и транспорт до лабораторије. Основне технике обраде хидробиолошких узорака. Принципи детерминације акватичних заједница (фито- и зоопланктон, фауна дна, фитобентос, макрофите, рибе).Сапробни систем и методе оцене квалитета воде. Индекси диверзитета и сличности у оцени квалитета воде. Биотички индекси (на примеру риба и макроинвертебрата). Оцена еколошког статуса помоћу акватичних заједница

Литература

1. Симић, С., Симић, В. (2009): Екологија копнених вода (Хидробиологија 1). Универзитет у Крагујевцу, ПМФ; Универзитет у Београду, Биолошки факултет.

2. Гргинчевић, М., Пујин, В. (1998): Хидробиологија-приручник за студенте и последипломце. Еколошки покрет града Новог Сада, Нови Сад

3. Матоничкин И., Павлетић З. (1972): Живот наших ријека. Школска књига, Загреб.

4. Kalff, J. (2002):Limnology – Inland water ecosystems. Prentice Hall.

5. Марић, Д., Ракочевић, Ј. (2009): Хидробиологија (поглавље Океани и мора). Побједа а.д. Подгорица.

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 1

Практична настава: 4(ДОН)

Методе извођења наставе

Теоријска настава се изводи у виду ПП предавања и других облика наставе (ДОН) у виду комбинације теренских и лабораторијских вежби. Теренске вежбе биће организоване по принципу једнодневних или вишедневних обилазака стајаћих и текућих водених екосистема у непосредној и даљој околини.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

5

писмени испит

 

практична настава

25

усмени испит

50

семинар-и

20