Osnovi hidrobiologije sa praktikumom
Студијски програм: Мастер професор биологије
|
Назив предмета: ОСНОВИ ХИДРОБИОЛОГИЈЕ СА ПРАКТИКУМОМ
|
Наставник: Проф. др Зорица Свирчев, Проф. др Бранко Миљановић, др Тамара Јурца
|
Статус предмета: изборни
|
Број ЕСПБ: 6
|
Услов: /
|
Циљ предмета
Циљ предмета је упознавање студената са основним дефиницијама и појмовима у хидробиологији као и практична обука за рад у хидробиолошкој лабораторији. Предмет је осмишљен тако да има фундаментално научни и стручно апликативни значај који се огледа пре свега у упознавању са основним принципима и поступцима рада у хидробиолошким истраживањима.
|
Исход предмета
Након завршетка курса од студента се очекује да: уме практично да примени теоретско знање о основним одликама и принципима функционисања водених екосистема, да успешно савлада вештине прикупљања, обраде различитих типова хидробиолошких узорака и правилно тумачи резултате хидробиолошких анализа.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
Увод у хидробиологију, вода као животна средина; настанак и подела водених екосистема; типови адаптација организама на водену средину, респирација, осмотска регулација; екскреција, локомоција у воденој средини, исхрана, чулни органи акватичних организама; састав водених заједница (карактеристике и представници), распоред, значај и улога акватичних биоценоза.
Практична настава
Припрема за теренска истраживања. Избор опреме и материјала за истраживањa текућих и стајаћих вода. Рад на терену: избор места узимања узорака, теренски протокол. Мерење физичко-хемијских параметара воденог стуба. Узимање узорака, презервација и транспорт до лабораторије. Основне технике обраде хидробиолошких узорака. Принципи детерминације акватичних заједница (фито- и зоопланктон, фауна дна, фитобентос, макрофите, рибе).Сапробни систем и методе оцене квалитета воде. Индекси диверзитета и сличности у оцени квалитета воде. Биотички индекси (на примеру риба и макроинвертебрата). Оцена еколошког статуса помоћу акватичних заједница
|
Литература
1. Симић, С., Симић, В. (2009): Екологија копнених вода (Хидробиологија 1). Универзитет у Крагујевцу, ПМФ; Универзитет у Београду, Биолошки факултет.
2. Гргинчевић, М., Пујин, В. (1998): Хидробиологија-приручник за студенте и последипломце. Еколошки покрет града Новог Сада, Нови Сад
3. Матоничкин И., Павлетић З. (1972): Живот наших ријека. Школска књига, Загреб.
4. Kalff, J. (2002):Limnology – Inland water ecosystems. Prentice Hall.
5. Марић, Д., Ракочевић, Ј. (2009): Хидробиологија (поглавље Океани и мора). Побједа а.д. Подгорица.
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 1
|
Практична настава: 4(ДОН)
|
Методе извођења наставе
Теоријска настава се изводи у виду ПП предавања и других облика наставе (ДОН) у виду комбинације теренских и лабораторијских вежби. Теренске вежбе биће организоване по принципу једнодневних или вишедневних обилазака стајаћих и текућих водених екосистема у непосредној и даљој околини.
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
активност у току предавања
|
5
|
писмени испит
|
|
практична настава
|
25
|
усмени испит
|
50
|
семинар-и
|
20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|