Biohemija hrane i ishrane

Студијски програм: Мастер професор биологије

Назив предмета: БИОХЕМИЈА ХРАНЕ И ИСХРАНЕ

Наставник: др Јелена Пураћ

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 5

Услов: одслушан предмет Биохемија

Циљ предмета

Циљ предмета је: (1) да студенти стекну основно знање о хемијском саству хране, трансформацији током метаболичких процеса и биохемијском дејству састојака; (2) да омогући студентима да разумеју процесе који се догађају као последица чувања и прераде хране; (3) да се студенти упознају са савременим схватањма здраве хране и правилне исхране која су оријентисана на превенцију болести изазваних погрешним начином исхране.

Исход предмета

Након успешног завршетка овог курса судент је у стању да: (1) демонстрира знање о хемијском саставу хране, трансформацији током метаболичких процеса и биохемијском дејству састојака; (2) разуме процесе који се догађају као последица чувања и прераде хране; (3) демонстрира знање о савременим схватањима здраве хране и самостално врши процену и примену правилне исхране.

Садржај предмета

Теоријска настава

Изучаваће се нутријенти у хуманој исхрани, енергетски садржај хране и енергетски баланс. Макронутријенти. Микронутријенти. Витамини и витаминима сличне супстанце. Есенцијалне масне киселине и есенцијалне аминокиселине. Антиоксиданти. Додаци исхрани. Структура и дневне потребе у исхрани, пирамида намирница у здравој исхрани. Болести повезане са исхраном (дијабетес, болести бубрега, болести срца). Неадекватна исхрана (малнутриција). Лабораторијски тестови за процену нутритивног статуса. Функционална храна и нутрацеутици. Пробиотици и пребиотици. Додаци храни (адитиви). Молекуларна биологија у производњи хране. Генетски модификована храна. Токсини у храни.

Практична настава

У оквиру практичне наставе студенти бирају понуђену или сами предлажу тему за семинарски рад, који самостално пишу, припремају презентацију и пред осталим студентима излажу и заједнички дискутују.

Литература

  1. Презентације предавања, текстови и припремни материјал обезбеђени од стране предавача.
  2. Новаковић Б., Миросављев M. и Јевтић M., Хигијена исхране. Медицински факултет, 2002.
  3. Мирић М. и Шобајић С., Здравствена исправност намирница. Завод за уџбенике и наставна средства, 2002.
  4. Јашић М. и Бегић Л., Биохемија хране. Универзитет у Тузли, 2008.

Помоћна литература

  1. Sanders T. and Emery P., Molecular basis of human nutrition. CRC Press, 2003.
  2. Smolin L.A. and Grosvenor M.B., Nutrition: science and applications. Saunders college publishing, 2000.
  3. Temple N.J., Wilson T. and Jacobs D.R.Jr., Nutritional health: strategies for disease prevention. Springer Science & Business Media, 2012.

Број часова активне наставе

Теоријска настава: 2

Практична настава: 2

Методе извођења наставе: Предавања, консултације, e-learning

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

5

писмени испит

60

семинар-и

35