Садржај предмета
Теоријска настава
У уводном делу курса дефинишу се стресни фактори спољашње средине који могу да наруше оптимално одвијање процеса растења и развића биљака. Студенти се упознају са основним поделама различитих абиотичких и биотичких фактора стреса. Затим се засебно обрађују физиолошки ефекти и механизми отпорности сваког дефинисаног фатора стреса: Температура– ниске позитивне темопературе, мраз, високе температуре. Светлост. Вода – водни дефицит, стрес сувишка воде. Стрес јона и соли, фиторемедијација. Биотички стрес – болести биљака, заштита биљака. Оксидативни стрес и антиоксидативни механизми адаптације. Утицај климатских промена на процес примарне продукције и хомеостазу биљака.
Практична настава
Лабораторијски рад подразумева експерименталну симулацију различитих фактора стреса у контролисаним условима. Обрађиваће се најважније методе лабораторијске анализе којима се утврђује тип и степен изазваног стреса у биљним узорцима, као и адаптивна реакција биљке. Пратиће се биохемијски индикатори као показатељи метаболичких промена. Физиолошке промене и дејства стресних фактора на биљке анализираће се праћењем активности и кинетике антиоксидативних ензима, антиоксидативног капацитета и промена у генској регулацији хомеостазе биљних ткива и ћелија.
|
Литература
Стикић, Р., Јовановић, З. (2012): Физиологија стреса биљака. Универзитет у Београду, Полјопривредни факултет.
Gupta, S.D. (2011): Reactive oxygen species and antioxidants in higher plants. CRC Press, Boca Raton, New York, USA.
Madhava Rao, K.V., Raghavendra, A.S., Janardhan Reddy, K. (2006): Physiology and molecular biology of stress tolerance in plants. Springer.
Alfonso del Rio, L., Puppo, A. (2009): Reactive oxygen species in Plant signaling. Springer.
Ramanjulu, S. (2010): Plant stress tolerance – methods and protocols. Humana Press, Springer Protocols.
|