Uvod u konzervacionu biologiju
Студијски програм : Дипломирани биолог
|
Назив предмета: Увод у конзервациону биологију
|
Наставник: Дубравка Милић, Снежана Раденковић, Оливера Бјелић Чабрило, Невена Величковић
|
Статус предмета: изборни
|
Број ЕСПБ: 6
|
Услов:
|
Циљ предмета
Упознавање студената са основама конзервационе биологије која има за циљ развијање практичног приступа спречавања нестајања врста, одржавање генетичке варијабилности унутар врста и обнављање биоценоза и са њима повезаних функција екосистема.
|
Исход предмета
Стицање знања из области конзервационе биологије ће помоћи будућим и садашњим управљачима заштићених подручја, еколошких мрежа, риболовних вода и др., да на адекватан и стручан начин одговоре на изазове у области заштите природе.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
Дефиниција конзервационе биологије. Разноврсност врста, генетичка разноврсност и разноврсност екосистема. Директна и индиректна економска вредност биодиверзитета. Раст људске популације и његов утицај на биодиверзитет; деструкција и фрагментација станишта; деградација животне средине и загађење пестицидима, воде и ваздуха; Глобалне климатске промене и утицај на биодиверзитет Прекомерна експлоатација; Инвазивне врсте и њихова контрола; Стопа изумирања врста; Конзервација популација и врста; Међународно и национално законодавство у заштити врста; Еx situ конзервационе стратегије; Формирање и класификација заштићених подручја, управљање заштићеним подручјима; Међународни аспекти одрживог развоја; Фондови за очување природе; Заштита природе на националном нивоу.
Практична настава
Анализа природних ресурса и процена економске вредности; Анализа оближњег најугроженијег и најочуванијег станишта - узроци деградације и фрагментације; Сакупљање информација о угроженим врстама, тренутним факторима који угрожавају њен опстанак; Проблем мале популације; Заштита биодиверзитета узгајањем у заточеништву; Оцена успешности пројекта реинтродукције; Анализа успешности управљања националним парком или природним резерватом; Предлог и разлози заштите новог подручја; Изазови у управљању акватичним екосистемима; Анализа развојних пројеката, процена трошкова и добробити у односу на биолошки диверзитет; Евалуација успеха рестаурационог пројекта; Улога невладиних организација у заштити биодиверзитета; Едукација становништва у очувању природе; Конзервација ван заштићених подручја.
|
Литература
Primack, R. B., Milić D., Radenković S., Obreht D., Bjelić-Čabrilo O., Vujić A. (2015): Uvod u konzervacionu biologiju. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 2
|
Практична настава: 2+0+0
|
Методе извођења наставе
Теоријска настава - видео презентација, практична настава – примена различитих метода у практичној конзервацији на нивоу врсте и станишта.
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
активност у току предавања
|
|
писмени испит
|
70
|
практична настава
|
|
усмени испт
|
|
колоквијум-и
|
30
|
..........
|
|
семинар-и
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|