Uvod u konzervacionu biologiju

Студијски програм : Дипломирани биолог

Назив предмета: Увод у конзервациону биологију

Наставник: Дубравка Милић, Снежана Раденковић, Оливера Бјелић Чабрило, Невена Величковић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 6

Услов:

Циљ предмета

Упознавање студената са основама конзервационе биологије која има за циљ развијање практичног приступа спречавања нестајања врста, одржавање генетичке варијабилности унутар врста и обнављање биоценоза и са њима повезаних функција екосистема.

Исход предмета

Стицање знања из области конзервационе биологије ће помоћи будућим и садашњим управљачима заштићених подручја, еколошких мрежа, риболовних вода и др., да на адекватан и стручан начин одговоре на изазове у области заштите природе.

Садржај предмета

Теоријска настава

Дефиниција конзервационе биологије. Разноврсност врста, генетичка разноврсност и разноврсност екосистема. Директна и индиректна економска вредност биодиверзитета. Раст људске популације и његов утицај на биодиверзитет; деструкција и фрагментација станишта; деградација животне средине и загађење пестицидима, воде и ваздуха; Глобалне климатске промене и утицај на биодиверзитет Прекомерна експлоатација; Инвазивне врсте и њихова контрола; Стопа изумирања врста; Конзервација популација и врста; Међународно и национално законодавство у заштити врста; Еx situ конзервационе стратегије; Формирање и класификација заштићених подручја, управљање заштићеним подручјима; Међународни аспекти одрживог развоја; Фондови за очување природе; Заштита природе на националном нивоу.

Практична настава

Анализа природних ресурса и процена економске вредности; Анализа оближњег најугроженијег и најочуванијег станишта - узроци деградације и фрагментације; Сакупљање информација о угроженим врстама, тренутним факторима који угрожавају њен опстанак; Проблем мале популације; Заштита биодиверзитета узгајањем у заточеништву; Оцена успешности пројекта реинтродукције; Анализа успешности управљања националним парком или природним резерватом; Предлог и разлози заштите новог подручја; Изазови у управљању акватичним екосистемима; Анализа развојних пројеката, процена трошкова и добробити у односу на биолошки диверзитет; Евалуација успеха рестаурационог пројекта; Улога невладиних организација у заштити биодиверзитета; Едукација становништва у очувању природе; Конзервација ван заштићених подручја.

Литература

Primack, R. B., Milić D., Radenković S., Obreht D., Bjelić-Čabrilo O., Vujić A. (2015): Uvod u konzervacionu biologiju. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 2

Практична настава: 2+0+0

Методе извођења наставе

Теоријска настава - видео презентација, практична настава – примена различитих метода у практичној конзервацији на нивоу врсте и станишта.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

 

Завршни испит

поена

активност у току предавања

 

писмени испит

70

практична настава

 

усмени испт

 

колоквијум-и

30

..........

 

семинар-и