Студијски програм : Дипломирани биолог
|
Назив предмета: Основе еволуције биљака
|
Наставник: Горан Аначков
|
Статус предмета: ИЗБОРНИ
|
Број ЕСПБ: 6
|
Услов: положени испити из предмета Систематика и основе филогеније виших биљака и Еволуциона биологија
|
Циљ предмета: Упознавање са основним правцима у еволуцији биљака, историјом настанка фосилних и рецентних група.Стицање знања о морфолошким иновацијама током еволуције биљака.
|
Исход предмета: Усвајање знања о еволутивним променама виших биљака током историје Земље. Проширивање знања о филогенетским односима између појединих систематских група биљака. Развијање критичког мишљења о значају филогентских односа у систематици биљака.
|
Садржај предмета:
Теоријска настава
Историја изласка биљака на копно, од зелених алги до конпнених биљака. Васкуларизација првих копнених биљака. Фосилизација васкуларних биљака током историје Земље и значај фосила у реконструкцији морфологије биљака. Еволутивне трансформације органа за размножавање и животног циклуса биљака. Еволуција папратњача и осталих еуфилофита. Еволуција дрвенастих папрати, и примитивних голосеменица (цикаси, бенетити, гинко и гнетуми). Радијација голосеменица и осталих линија биљака са семенима. Еволуција цветница. Унакрсно опрашивање и двојна оплодња. Еволуциони трендови у упоредној морфологији органа цветница. Еволуција трава. Адаптације цветница на специфичне и ограничавајуће услове станишта. Промене у квалитативном саставу вегетације током историје Земље. Масовна изумирања.
Други облици наставе
Израда и презентација самосталног студентског рада на одабрану тему из еволуције биљака.
|
Литература:
Willis K.J., McElwain J.C. (2014): The Evolution of Plants, sec. ed. Oxford University Press, Oxford.
Gee C.T. ed (2010): Plants in Mesozoic Time, Morphological Innovations, Phylogeny, Ecosystems. Indiana University Press, Indiana.
Ranker T.A:, Haufler C.H. (2008): Biology and Evolution of Ferns and Lycophytes. Cambridge University Press, New York.
Релевантни научни радови
|
Број часова активне наставе
|
Предавања: 2
|
Вежбе: 0
|
Други облици наставе: 0
|
Студијски истраживачки рад:2
|
Остали часови:
|
Методе извођења наставе: Предавања, проблемска настава, самостални истраживачки рад
|
Оцена знања
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
предавања - присуство
|
5
|
практични
|
|
практична настава - присуство
|
|
усмени
|
40
|
колоквијуми
|
|
семинарски рад
|
30
|
семестрални тестови
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|