Terenska nastava 3

Студијски програм: Дипломирани биолог, Дипломирани еколог

Назив предмета: Теренска настава 3

Наставник: Горан Аначков, Оливера Бјелић-Чабрило, Снежана Радуловић

Статус предмета: обавезни

Број ЕСПБ: 4

Услов: положени предмети Теренска настава 1 и 2

Циљ предмета: Сагледавање биогеографске припадности појединих региона и екосистемских особености на Балканском полуострву (Србија, Црна Гора, Босна и Херцеговина). Развијање способности практичне примене стечених знања. Препознавање типова рефугијалних станишта и вегетацијских појасева.

Исход предмета: Оспособљеност студента да у природном окружењу препознаје и разликује припадност одговарајућим биомима конкретног станишта (идентификација). Практична примена стечених теоријских знања из предмета Екологија биљака, Екологија животиња и Биогеографија.

Садржај предмета:

Концепт вишедневне екскурзије подразумева обилазак различитих биома на Балканском полуострву (Србији, Црној Гори и Босни и Херцеговини). Обука студената у препознавању најважнијих типова копнених (укључујући и подземне), слатководних и маринских екосистема у простору од јужног обода Панонске низије до јадранског Медитерана (укупна дужина пређеног пута је око 2600 км), са разликом у надморској висини од 0 до око 2000 м. Препознавање елемената ендемичне и реликтне фауне и флоре, сагледавање вегетацијских зона и појасева, карактеризација биогеографских целина. Обука у основама фитоценологије и екологије животиња, тј. упознавање са методама које се користе у популационим истраживањима, примењеним на различитим типовима станишта. Планирани теренски изласци обухватају следеће локалитете: Србија - Тителски брег, околина села Идвор, Делиблатска пешчара, Шалиначки луг, Јелашничка клисура, Власинско језеро, Копаоник, Меандри реке Увац; Црна Гора - Дурмитор, кањон Таре, Биоградска гора, кањон Мораче, пећина Мегара, Улцињске солане, Ада Бојана, Валданос, Бока Которска; Босна и Херцеговина -  Требиње, клисура Сутјеске; Србија - Тара. Сагледавање предеоних целина јединствених екосистемских вредности на подручјима: Грделичка клисура, долина Топлице, Пештерска висораван, планина Златар, Скадарско језеро, клисура Дрине, клисура Рзава-Мокра гора и др. Посете већем броју заштићених природних добара (пет националних паркова, два УНЕСКО резервата природне и културне баштине), Природњачком центру Свилајнац, Институту за биологију мора Универзитета Црне Горе и Природњачком музеју у Подгорици.

Литература:

Стевановић  В., Васић  В. (1995): Биодиверзитет Југославије са прегледом врста од међународног значаја. Биолошки факултет, Еколибри, Београд.

Број часова активне наставе:

Предавања: 2

 

Вежбе: 0

Други облици наставе: 4

Студијски истраживачки рад:0

Остали часови

Методе извођења наставе: Практична интерактивна настава у оквиру наставне екскурзије, рад у групама

Оцена знања:

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

предавања - присуство

 

тест

30

практична настава - присуство

70

усмени

 

колоквијуми

 

 

 

семестрални тестови