Студијски програм: Дипломирани биолог
|
Назив предмета: Хидробиологија са ихтиологијом
|
Наставник: Бранко Миљановић
|
Статус предмета: обавезни
|
Број ЕСПБ:6
|
Услов:
|
Циљ предмета
- упознавање за разноврсним основним адаптацијама организама на водену средину
- упознавање са разноврсношћу живог света у свим типовима водених станишта
- практично знање идентификације појединих група хидробионата и карактеристичних представника
- могућности примене знања из хидробиологије у сапробиологији, аквакултури
|
Исход предмета
Након положеног курса из Хидробиологије од студента се очекује да је у стању да:
- дефинише основне појмове у хидробиологији и сумира историјски развој области
- опише воду као специфичну животну средину
- наведе основне карактеристике и разлике измедју појединих типова адаптација организама на водену средину
- препознаје поједине групе водених хидробионата и њихових представника
- уме да примени сапробиолоске методе за оцену квалитета воде
- уме да примени знање о биолошким карактеристикама хидробионата за њихов узгој
|
Садржај предмета
Теоријска настава: Увод у хидробиологију. Типови водених екосистема. Физичко-хемијски фактори водене средине. Прилагођености слатководних организама: респирација; осмотска регулација; хемијски, механички и фоторецептори. Прилагођености слатководних организама: локомоција, исхрана, комуникација; прилагођености организама који насељавају бочатне воде. Карактеристике планктонских, бентосних и нектонских организама и њихове адаптације; животни циклус хидробионата и стратегије преживљавања у воденој средини. Разноврсност бентосних организама у површинским водама. Разноврсност фито- и зоопланктона, дистрибуција и сезонска динамика. Специфичности маринских екосистема. Диверзитет организама у морима и океанима. Основе сапробиологије, индикаторска својства акватичних организама. Разноврсност и распрострањење ихтиофауне површинских вода. Аутохтоне врсте риба дунавског слива. Алохтоне врсте риба дунавског слива. Увод у примењену хидробиологију, гајење акватичних организама
Практична настава: Припрема за теренска истраживања. Избор опреме. Рад на терену: избор места узимања узорака, теренски протокол; мерење физичко-хемијских параметара воденог стуба. Узимање узорака. Основне технике обраде хидробиолошких узорака. Фитопланктон: детерминација раздела и представници. Зоопланктон: упознавање са главним групама и карактеристичним представницима. Диверзитет и екологија бентосних алги. Диверзитет и екологија водених васкуларних биљака. Сапробни систем и методе оцене квалитета воде. Индекси диверзитета и сличности. Оцена еколошког статуса помоћу фитопланктона и фитобентоса. Оцена еколошког статуса помоћу акватичних макробескичмењака. Диверзитет и екологија слатководних риба. Детерминација риба. Риболовне технике и алати. Посета локалном рибњаку
|
Литература
Марић Д, Ракочевић, Ј. (2009): Хидробологија. Побједа Подгорица. Гргинчевић, М., Пујин, В. (1998): Хидробиологија-приручник за студенте и последипломце. Еколошки покрет града Новог Сада, Нови Сад Матоничкин И., Павлетић З. (1972): Живот наших ријека. Школска књига, Загреб. Wetzel R.G. (2001): Limnology. Academic Press, San Diego, London – одабрана поглавља
Miljanović, B. (2001): Makrozoobentos reka Kolubare, Obnice i Jablanice. Biblioteka academia, Zadužbina Andrejević, pp 1-80, Beograd
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 3
|
Практична настава: 3+0+0
|
Методе извођења наставе
Теоријска настава се изводи у виду ПП предавања и практичне наставе у виду комбинације теренских и лабораторијских вежби. Теренске вежбе биће организоване по принципу једнодневних обилазака стајаћих и текућих екосистема или рибњака.
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
активност у току предавања
|
5
|
писмени испит
|
|
практична настава
|
5
|
усмени испит
|
50
|
колоквијум-и
|
25
|
..........
|
|
семинар-и
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|