Hidrobiologija sa ihtiologijom

Студијски програм: Дипломирани биолог

Назив предмета: Хидробиологија са ихтиологијом

Наставник: Бранко Миљановић

Статус предмета: обавезни

Број ЕСПБ:6

Услов:

Циљ предмета

- упознавање за разноврсним основним адаптацијама организама на водену средину

- упознавање са разноврсношћу живог света у свим типовима водених станишта

- практично знање идентификације појединих група хидробионата и карактеристичних представника

- могућности примене знања из хидробиологије у сапробиологији, аквакултури

Исход предмета

Након положеног курса из Хидробиологије од студента се очекује да је у стању да:

- дефинише основне појмове у хидробиологији и сумира историјски развој области

- опише воду као специфичну животну средину

- наведе основне карактеристике и разлике измедју појединих типова адаптација организама на водену средину

- препознаје поједине групе водених хидробионата и њихових представника

- уме да примени сапробиолоске методе за оцену квалитета воде

- уме да примени знање о биолошким карактеристикама хидробионата за њихов узгој

Садржај предмета

Теоријска настава: Увод у хидробиологију. Типови водених екосистема. Физичко-хемијски фактори водене средине. Прилагођености слатководних организама: респирација; осмотска регулација; хемијски, механички и фоторецептори. Прилагођености слатководних организама: локомоција, исхрана, комуникација; прилагођености организама који насељавају бочатне воде. Карактеристике планктонских, бентосних и нектонских организама и њихове адаптације; животни циклус хидробионата и стратегије преживљавања у воденој средини. Разноврсност бентосних организама у површинским водама. Разноврсност фито- и зоопланктона, дистрибуција и сезонска динамика. Специфичности маринских екосистема. Диверзитет организама у морима и океанима. Основе сапробиологије, индикаторска својства акватичних организама. Разноврсност и распрострањење ихтиофауне површинских вода. Аутохтоне врсте риба дунавског слива. Алохтоне врсте риба дунавског слива. Увод у примењену хидробиологију, гајење акватичних организама

Практична настава: Припрема за теренска истраживања. Избор опреме. Рад на терену: избор места узимања узорака, теренски протокол; мерење физичко-хемијских параметара воденог стуба. Узимање узорака. Основне технике обраде хидробиолошких узорака. Фитопланктон: детерминација раздела и представници. Зоопланктон: упознавање са главним групама и карактеристичним представницима. Диверзитет и екологија бентосних алги. Диверзитет и екологија водених васкуларних биљака. Сапробни систем и методе оцене квалитета воде. Индекси диверзитета и сличности. Оцена еколошког статуса помоћу фитопланктона и фитобентоса. Оцена еколошког статуса помоћу акватичних макробескичмењака. Диверзитет и екологија слатководних риба. Детерминација риба. Риболовне технике и алати. Посета локалном рибњаку

Литература

Марић Д, Ракочевић, Ј. (2009): Хидробологија. Побједа Подгорица.
Гргинчевић, М., Пујин, В. (1998): Хидробиологија-приручник за студенте и последипломце. Еколошки покрет града Новог Сада, Нови Сад
Матоничкин И., Павлетић З. (1972): Живот наших ријека. Школска књига, Загреб.
Wetzel R.G. (2001): Limnology. Academic Press, San Diego, London – одабрана поглавља

Miljanović, B. (2001): Makrozoobentos reka Kolubare, Obnice i Jablanice. Biblioteka academia, Zadužbina Andrejević, pp 1-80, Beograd

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 3

Практична настава: 3+0+0

Методе извођења наставе

Теоријска настава се изводи у виду ПП предавања и практичне наставе у виду комбинације теренских и лабораторијских вежби. Теренске вежбе биће организоване по принципу једнодневних обилазака стајаћих и текућих екосистема или рибњака.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

5

писмени испит

 

практична настава

5

усмени испит

50

колоквијум-и

25

..........

 

семинар-и

15