Mehanizmi ćelijske komunikacije
Студијски програм : Дипломирани биолог - Молекуларни биолог
|
Назив предмета: Механизми ћелијске комуникације
|
Наставник: др Татјана Костић, др Силвана Андрић
|
Статус предмета: обавезни
|
Број ЕСПБ: 6
|
Услов:
|
Циљ предмета
Циљ предмета је да студенти стекну основне појмове о начину комуникације између ћелија и њиховог окружења, као и сигналним путевима којима се остварује пренос информација у самој ћелији до крајњих ефекторних система.
|
Исход предмета
На крају курса студенти треба да знају да опишу основне принципе у међућелијској комуникацији која се остварује преко хемијских сигнала. Поред тога, треба да знају да опишу опште карактеристике интрацелуларних сигналних путева и начине формирања мереже за детекцију, трансдукцију, трансмисију, пропагацију и амплификацију информација у циљу остваривања адекватног биолошког одговора ћелије.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
Општи преглед типова ћелијске комуникације, као и основни путеви сигналне трансдукције. Рецептори и сигнални путеви везани за тримерне Г-протеине. ГПЦР-зависна активација аденилат циклазе и протеин киназе А – брзи ефекти и регулација транскрипције гена. ГПЦР- активација фосфолипазе Ц и калцијумски сигналинг. Рецептори који су ензими и рецептори који су везани са ензимима. ТГФбета сигнални пут. ЈАК-СТАТ сигнални пут. МАПК-сигнални пут. НО-цГМП сигнални пут. Рецептори и сигнални путеви који укључују протеолизу. Интрацелуларни рецептори. Функционална организација протеина у мембранама и њихова транслокација. Сигнални путеви у апоптози. Молекуларне основе интеракција између ћелија и/или екстрацелуларног матрикса.
Практична настава
Кроз анализу елемената НО-цГМП сигналног пута студенти ће се упознати са основним приступом и методама за проучавање комуникације између ћелија. Практичном наставом биће обухваћене следеће анлизе: RT-PCR; Western blot; стимулација/инхибиција елемената сигналног пута; up (overexpression)/down (siRNA, dsRNA, antisense); регулација елемената сигналног пута; анализа фосфорилације елемената сигналног пута, хроматин-ДНК имунопреципитација.
|
Литература
Andrić S & Kostić T (2007): Mehanizmi ćelijske komunikacije. WUS Austria.
Презентације предавања и текстови обезбеђени од стране наставника за предавања и вежбе.
Hancock JT (2005): Cell Signaling. Oxford University Press.
Gomperts BD, Kramer IM & Tatham PER (2005): Signal Transduction. Elsevier Academic Press
Bolander FF (2004): Molecular Endocrinology. Elsevier Academic Press
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 2
|
Практична настава: 0+2+0
|
Методе извођења наставе
Теoријска настава – предавања.
Практични настава – лабораторијске вежбе.
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
активност у току предавања
|
|
писмени испит
|
до 20
|
практична настава
|
до 30
|
усмени испит
|
до 50
|
колоквијум-и
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|