Osnovi fiziologije biljaka

Студијски програм: Дипломирани еколог

Назив предмета: Основи физиологије биљака

Наставник: Милан Боришев

Статус предмета: Обавезни

Број ЕСПБ: 7

Услов:

Циљ предмета

Упознавање са биохемијским и физиолошким процесима (механизмима) који усмеравају и регулишу правац развића биљака, како на нивоу ћелије тако и и на нивоу ткива, органа  и целе биљке. Стечено фундаментално знање у области метаболизма биљака неопходно је како би студенти добили потребну основу за разумевање незаменљиве улоге биљака у примарној продукцији, животној средини, биодиверзитету и др.

Исход предмета

Упознавање са основним законитостима  биљног метаболизма, као што су усвајање и кретање воде и минералних материја, фотосинтеза и дисање, физиологија растења и развића, отпорност и физиолошке адаптације биљака у специфичним условима средине. Стечено знање доприноси развоју компетенција које ће студенти моће да примене за даље научно усавршавање, као и за стучни рад у области комерцијалне биљне производње.

Садржај предмета

Теоријска настава: Функционална специфичност биљног метаболизма, увод. Водни режим биљака и генерисање потенцијала. Транспирација. Стоме. Транспорт воде. Минерална исхрана, увод. Неопходни и корисни елементи. Усвајање јона и њихов транспорт. Јонски канали, јонске пумпе, кинетика транспорта јона. Васкуларни транспорт јона и органских молекула. Специфична улога макро- и микроелемената. Питања, дискусија и прелиминарна провера знања. Фотосинтеза, увод. Фотосинтетички пигменти. Молекуларна организација тилакоида. Светла и тамна фаза фотосинтезе. Специфичност С3, С4 и САМ фотосинтезе. Синтеза скроба и сахарозе, транспорт асимилата. Фотореспирација. Ћелијско дисање. Гликолиза, Кребс-ов циклус, респираторни ланац и енергетски биланс дисања. Питања, дискусија и прелиминарна провера знања. Морфогенеза, растење и диференцијација. Ауксини. Гиберелини. Цитокинини. Етилен. АБА и друге биолошки активне материје. Температура и морфогенеза. Светлост и фотоморфозе. Фитохром систем. Индуковани и аутономни покрети биљака. Старење биљака. Семе и плодови. Образовање семена, настајање клице, ендосперма и семењаче. Наливање, хемијски састав и мировање семена. Клијање семена. Физиолошки механизми отпорности и адаптације биљака. Питања, дискусија и прелиминарна провера знања.

Практична настава: Гајење биљака у контролисаним условима. Одређивање осмотског и водног потенцијала. Лисна површина. Интензитет транспирације. Слободна и хигроскопна вода. Критична незасићеност биљака водом. Одређивање садржаја органских и минералних материја у сувој супстанци. Одређивање садржаја укупног азота.  Одређивање садржаја калијума, припрема матичних раствора. Одређивање садржаја калцијума и укупног фосфора. Фотосинтетички пигменти и њихово раздвајање. Интензитет дисања. Активност ензима нитрат-редуктазе. Активност ензима уреазе. Активност ензима амилаза. Пролин. Клијање семена.

Литература

Станковић, Ж., Петровић, М., Крстић, Б., Ерић, Ж. (2006): Физиологија биљака. Природно-математички факултет, Департман за биологију и екологију, Нови Сад (Ед.). СИМБОЛ Нови Сад, с. 428.

Кастори, Р. (1998): Физиологија биљака. Фељтон, Нови Сад.

Максимовић, И., Пајевић, С. (2002): Практикум из физиологије биљака, Пољопривредни факултет, Природно-математички факултет, Нови Сад.

Пајевић, С., Николић, Н., Боришев, М., Жупунски, М. (2014): Основи физиологије биљака. Практикум за студенте екологије. Универзитет у Новом Саду, Природно-математички факултет, Департман за биологију и екологију.

Taiz, L., Zeiger, E. (2006): Plant Physiology. Sinauer Associated, Inc., Publishers, Sunderland, Massachusetts, USA. (допунска литература)

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 4

Практична настава: 0+3+0

Методе извођења наставе: Предавања, вежбе, консултације, групни рад – семинар

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

 

Завршни испит

поена

активност у току предавања

3

писмени испит

57

практична настава

7

усмени испт

 

колоквијум-и

33

..........

 

семинар-и