Ugroženost beskičmenjaka i njihova zaštita

Студијски програм: Мастер еколог

Назив предмета: Угроженост бескичмењака и њихова заштита

Наставник: Снежана Раденковић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 7

Услов: -

Циљ предмета:

Више од четвртине инсеката и велики број бескичмењака из других група се последњих деценија суочава са нестајањем. Циљ овог предмета је да се студенти упознају са главним претњама и да добију основна знања о техникама и методама за њихову заштиту и очување.

Исход предмета:

Очекује се да ће се студенти на крају курса моћи успешно укључити у тимове који обликују конзервационе стратегије везане за поједине групе организама или за кључна подручја како би се очувала њихова станишта и диверзитет.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Значај бескичмењака у екосистемима. Пописивање и мапирање диверзитета бескичмењака. Бескичмењаци као индикатори стања екосистема. Угроженост и главни угрожавајући фактори. Инвазивне алохтоне врсте. Очување бескичмењака у агроекосистемима. Очување бескичмењака у воденим екосистемима. Значај и заштита бескичмењака у шумским екосистемима. Холистички менаџмент у управљању екосистемима у циљу заштите бескичмењака. Побољшавање статуса угрожених врста и одржавање Црвене листе. Статус и конзервација сапроксилних бескичмењака у Европи. Конзервација и менаџмент диверзитета инсеката. Рестаурација екосистема и конзервација инсеката. Међународне конвенције у конзервацији инсеката. Кључна питања у конзервацији инсеката у ери глобалних (климатских) промена. Едукација и свест јавности.

Практична настава

Методе за утврђивање степена угрожености бескичмењака. Угроженост Porifera. Угроженост Cnidaria. Угроженост Plathelminthes. Угроженост Nemertina. Угроженост Nematoda. Угроженост Mollusca. Угроженост Annelida. Угроженост Chelicerata. Угроженост Crustacea. Угроженост Myriapoda. Угроженост Insecta. Реинтродукција инсеката. Угроженост Echinodermata. Примери из праксе програма за заштиту и очување бескичмењака.

Литература:

Samways M. J. McGeoch M. A. New T. R. (2010): Insect Conservation: A Handbook of Approaches and Methods (Techniques in Ecology and Conservation). Oxford University Press.

New T. R. (1995): An Introduction to Invertebrate Conservation Biology. Oxford University Press.

New T. R. (1998): Invertebrate Surveys for Conservation. Cambridge University Press.

Primack, R. B., Milić D., Radenković S., Obreht D., Bjelić-Čabrilo O., Vujić A. (2015): Uvod u konzervacionu biologiju. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 2

Практична настава: 2+0+4

Методе извођења наставе:

Теоријска настава - видео презентација. Практична настава – примена различитих метода у практичној конзервацији на нивоу врсте, где је посебна врста изабрана као примарни конзервациони циљ, као и такође на нивоу станишта где је приоритет дат одређеном станишту.

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

 

писмени испит

70

практична настава

 

усмени испит

 

колоквијум-и

 

 

 

семинар-и

30