Konzervacija i restauracija ekosistema

Студијски програм: Мастер еколог

Назив предмета: Конзервација и рестаурација екосистема

Наставник: Анте Вујић, Дубравка Милић

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 7

Услов: -

Циљ предмета:

Циљ предмета је упознавање студената са теоријим и праксом очувања и обнављања екосистема. У систему заштите природе један од важних сегмената је управљање процесима у природним стаништима. Задаци предмета укључују усвајање знања о теоријским основама управљања предеоним процесима. Важан део предмета се односи на поступање са деградираним стаништима и основним поставкама рестаурационе екологије и обнављања екосистема. Посебна пажња се усмерава према концепту дизајнирања станишта, анализи ризика и одабиру приоритетних станишта за конзервацију и рестаурацију.

Исход предмета:

Кроз овај предмет студенти ће се упознати са практичним примерима у конзервацији и рестаурацији станишта и предела у свету, али и у нашој земљи и бити оспособљени за укључење у пројекте везане за ову проблематику.

Садржај предмета:

Теоријска настава

Конзервација и управљање екосистемима. Конзервација станишта и предела. Очување станишта – основни принципи. Управљање предеоним процесима. Управљање сукцесијама и деградираним стаништима. Типови рестаурације, критеријуми и валоризација. Протоколи и процедуре у еколошкој рестаурацији. Рестаурација екосистема. Високопланински екосистеми. Шумски екосистеми. Ливадски екосистеми. Водени екосистеми - слатководни. Морски екосистеми.

Практична настава

Проблеми конзервације екосистема. Идентификација приоритета у конзервацији екосистема. Дизајнирање станишта и коридора. Анализа ризика. Планирање конзервације..Значај генетичког диверзитета у рестаурацији. Примери стратегије заштите одабраних група станишта – шуме и ливаде, високе планине, приобални екосистеми, водени екосистеми.Практични примери деградације станишта и њихове рестаурације – шуме и ливаде, високе планине, приобални екосистеми, водени екоесистеми.

Литература:

Sutherland, W.J., Hill, D.A. (1995): Managing Habitats for Conservation. Cambridge University Press, Cambridge.

Sutherland, W.J. (2000): The Conservation Handbook: Techniques in Research, Management and Policy. Blackwell

Science.

Van Andel, J., Aronson, J. (2005): Restoration Ecology. The New Frontier. Blackwell Publishing.

Број часова  активне наставе

Теоријска настава: 2

Практична настава: 2+0+4

Методе извођења наставе:

Видео презентације.

Оцена знања (максимални број поена 100)

Предиспитне обавезе

поена

Завршни испит

поена

активност у току предавања

10

писмени испит

40

практична настава

20

усмени испит

30

колоквијум-и

 

 

 

семинар-и