Студијски програм: Мастер биолог
|
Назив предмета: Репродуктивна биологија
|
Наставник: Татјана Костић, Силвана Андрић
|
Статус предмета: изборни
|
Број ЕСПБ: 7
|
Услов:
|
Циљ предмета
Циљ предмета је побољшање знања, вештина и вредносних ставова из области репродуктивне биологије човека. Приказ репродуктивног здравља као основе за здраво одрастање, планирање породице и старење.
|
Исход предмета
Након успешно завршеног курса, студенти треба да стекну компетенције да преставе основне појмове везане за репродуктивну биологију на једноставан, јасан и тачан, али истовремено интригантан и приступачан начин, везан за ситуације из свакодневног живота. Поред тога, очекује се да ће умети да презентују садржај кроз постављање проблема и решавање тог проблема.
|
Садржај предмета
Теоријска настава
Основне карактеристике сигнализације у репродуктивној осовини. Неуроендокрине основе репродукције. Гонадотропини и пролактин. Пол, гени, род и сексуалност. Развој и детерминација пола и рода. Репродуктивна биологија пубертета и савремени приступ разумевању пубертета. Репродуктивна биологија тестиса. Репродуктивна биологија оваријума. Синтеза и метаболизам стероидних хормона. Регулаторни механизми у репродуктивној биологији. Молекуларне основе биологије оплођења. Основни физиолошки процеси и регулација трудноће, порођаја и лактације. Основе репродуктивне биологије менопаузе и андропаузе. Циркадијални часовник у репродуктивној биологији. Стрес и репродукција. Репродуктивно здравље.
Практична настава
Вођење лабораторијског дневника. In vivo модели који се користе у репродуктивној физиологији (хипогонадални-хипогонадизам, андрогенизација-злоупотреба анаболичних андрогених стероида, стрес). Ендокрини органи који су укључени у регулацију репродукције женке и мужјака пацова. Микроскопска анализа сперматозоида миша (одређивање концентрације, вијабилности, морфологије и покретљивости сперматозоида). Евалуација статуса акрозома и индукција акрозомалне реакције код сперматозоида миша. Ефекат хормона стреса на капацитацију и акрозомску реакцију. Изоловање ћелија из тестиса (интерстицијалне ћелије: макрофаги и Leydig-ове ћелије). Изоловање оваријалних гранулоза ћелија и одређивање параметара њихове функционалности. Еструсни циклус женке пацова. Примена CANDLES есеја за одређивање нивоа cAMP. In vitro фертилизација ооците миша (суперовулација, капацитација сперме, колекција ооцита, in vitro фертилизација).
|
Литература
Презентације предавања и текстови обезбеђени од стране наставника за предавања и вежбе.
Jonson M.H. Essential reproduction. Blackwell, 2007.
Yen & Jaffe’s Reproductive Endocrinology; Physiology, pathophysiology and Clinical Management, Elsevier 2014 (seventh edition)
Reproductive Endocrinology: A molecular approach, Chedrese PJ (eds) Springer 2009
Ревијални радови из области репродуктивне биологије, физиологије и ендокринологије.
|
Број часова активне наставе
|
Теоријска настава: 2
|
Практична настава: 2+0+ 4
|
Методе извођења наставе
Теoријска настава – предавања.
Практични настава – лабораторијске вежбе и самостални истраживачки рад.
|
Оцена знања
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
активност у току предавања
|
-
|
писмени испит
|
20
|
практична настава
|
30
|
усмени испит
|
50
|
колоквијум-и
|
-
|
|
|
семинар-и
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|