Kvalitet, savremenost i međunarodna usaglašenost studijskog programa

Studijski program četvorogodišnjih osnovnih akademskih studija biologije kojim se stiče zvanje Diplomirani profesor biologije 240 ESPB je modifikacija studijskih programa Biolog 180ESPB i Diplomirani biolog-master – profesor biologije 120ESPB, koji su uspešno akreditovani 2008. godine i trenutno se izvode na Departmanu za biologiju i ekologiju, PMF-a u Novom Sadu. Osnovni razlog zbog kog smo doneli odluku da sa sistema studija 3+2 pređemo na sistem 4+1 su promene koje su 2010. godine unete u Zakon o visokom obrazovanju, po kojima se ponovo omogućava sticanje stručnog zvanja Diplomirani nakon četvorogodišnjih osnovnih akademskih studija. Pored toga, odlučili smo se da ponovo uvedemo zvanje Diplomirani profesor biologije, koristeći se novouvedenim («Sl. Glasnik RS», br 81/2010) izmenama u Pravilniku o listi stručnih, akademskih i naučnih naziva, prema kojima stručni naziv Diplomirani profesor visokoškolska ustanova može primeniti kada izvodi studijske programe koji u okviru ukupnog broja ESPB sadrže najmanje 30ESPB iz psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina i šest bodova prakse u ustanovi. Zašto mislimo da je neophodno vratiti u opticaj zvanja Diplomirani profesor biologije i Master profesor biologije? Trenutna situacija na tržištu rada je problematična za pronalaženje zaposlenja za brojne stručne profile. Ne treba zaboraviti ni neinformisanost i inerciju poslodavaca i njihovo neprepoznavanje novih četvorogodišnjih bachelor zvanja – odnosno nove nomenklature BEZ prefiksa Dipl. koja je uvedena Zakonom o visokom obrazovanju 2005. godine. Rukovodeći se ovim činjenicama, smatramo da je sistem od četiri godine osnovnih akademskih studija optimalan za sticanje naprednih akademskih kompetencija, a takođe obezbeđuje na tržištu rada prepoznatljiv naziv zvanja Diplomirani profesor biologije.

Studijski program je u potpunosti usaglašen sa programima ΙΙ stepena akademskih studija PMF- a u Novom Sadu i predstavlja bazu za usmeravanja studenata ka različitim profilima master akademskih studija.

Studijski program je akreditovan, reformisan i usaglašen sa osnovnim principima evropskog sistema studija definisanog u okvirima Bolonjske deklaracije. Program je usklađen sa nekoliko akreditovanih programa inostranih visokoškolskih ustanova. Analizom studijskih programa 1. stepena akademskih studija za obrazovanje profesora biologije na internet stranicama velikog broja evropskih univerziteta, može se zaključiti da je dominantan model studija 3+2, gde studenti tokom prve tri godine studija studiraju neku od prirodnih nauka (biologija, fizika, hemija,...), a nakon toga upisuju drugi stepen studija na kom stiču znanja i veštine iz psihološko-pedagoško-metodičkog kora predmeta (čest je slučaj da se studije nastavljaju van Prirodno-matematičkih fakulteta). Drugi model koji je u opticaju na evropskom tržištu obrazovanja su integrisane studije iz dvopredmetnih kombinacija studija prirodnih nauka. Manji broj evropskih zemalja (Bugarska, delimično Rumunija i neki univerziteti pribaltičkih zemalja) i pojedini univerzitetu u svetu, imaju model četvorogodišnjih studija. U našem okruženju četvorogodišnje studije koje vode diplomi prvog stepena i stručnom nazivu Diplomirani profesor biologije organizovane su na Univerzitetu u Tuzli i Sarajevu.

Studijski program je formalno i strukturno usklađen sa utvrđenim predmetno specifičnim standardima za akreditaciju. Studijski program je usaglašen sa evropskim standardima u pogledu uslova upisa, trajanja studija, uslova prelaska u narednu godinu, sticanja diplome i načina studiranja.