Školski ogledi u nastavi biologije
Studijski program: Diplomirani profesor biologije
|
Vrsta i nivo studija: Osnovne akademske studije
|
Naziv predmeta: Školski ogledi u nastavi biologije
|
Šifra predmeta: OPB005
|
Nastavnik: dr Tomka Miljanović
|
Status predmeta:izborni
|
Broj ESPB:5
|
Uslov: nema
|
Cilj predmeta
Isticanje značaja principa očiglednosti i jedinstva teorije i prakse u nastavi biologije.
Razvoj kreativnosti studenata za izradu nastavnih sredstava za nastavu biologije.
Sagledavanje značaja praktičnog rada (izvođenja ogleda i vežbi) u nastavi biologije.
|
Ishod predmeta. Osposobljenost studenata da prepoznaju i adekvatno valorizuju različite afinitete učenika u nastavi biologiju (teorijsku, praktičnu i dr.).
|
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava:
Normativ prostora za nastavu biologije (biološki kabinet sa pripremnom prostorijom, biološka laboratorija,školsko dvorište, nastavno-ogledna parcela). Normativ opreme i nastavnih sredstava u biološkom kabinetu za osnovnoškolsku i srednjškolsku nastavu biologije. Biološki eksperimenti u nastavi biologije, značaj i funkcija (kriterijumi za izbor i tipovi eksperimenata). Metodska podela bioloških eksperimenata (demonstracioni, kratkotrajni i dugotrajni). Posmatranja i proučavanja u prirodi (uzimanje biološkog materijala, obrada i determinacija). Biološke aparature u nastavi biologije (demonstracione aparature, njihovo sastavljanje i održavanje). Aparaturezaučeničkevežbeieksperimenteunastavibiologije (setoviaparaturazavežbeieksperimente). Laboratorijskipriborihemikalijezaosnovnoškolskuisrednjškolskunastavubiologije (rukovanjelaboratorijskimpriboromihemikalijamaubiološkomkabinetuinjihovočuvanje). Izradanastavnihsredstavaizbirkizanastavubiologije. Botaničkih:školsiherbar, zbirkelistova, plodovaisemena,trajnipreparati. Zooloških: zbirkainsekata, ljuštura (puževaiškoljki), skeletaidelovaskeleta, mokripreparati, prepariraneživotinje (dermoplastičnipreparati) itrajnipreparati. Ekološkezbirkezanastavubiologije (biljkeiživotinjegrupisanepobiocenozamaiekosistemima). Paleontološkezbirkeunastavibiologije (okamenjeniostaci –fosilibiljaka, životinjaičoveka). Mereoprezaunastavibiologije.Nezgodeipovredepriizvođenjubiološkiheksperimenata (opremazaprvupomoćukabinetuzabiologiju, mereoprezanaterenskojnastavibiologije).
Praktična nastava:
Vežbe u celini prate predavanja prema navedenim temama.
|
Literatura:
-
Službeni glasnik SR Srbije – Prosvetni glasnik, 4, 1990, Beograd.
-
Krstić, B., Pajević, S., Arsenijević-Maksimović, I., Ćulafić, Lj., Stikić, R., Vasić, D. (2003): Eksperimentalne vežbe iz Fiziologije biljaka: za srednje škole, JDFB, Beograd; Departman za biologiju i ekologiju, PMF, Novi Sad i Institut za istraživanja u poljoprivredi SRBIJA, Beograd.
-
Milivojević, V., Miljanović, T. (2001): Biologija: praktikum za dodatnu nastavu za VIII razred osnovne škole, Libra print, Sremska Kamenica.
-
Igić, R., Vukov, D. (2000): Praktikum iz sistematike viših biljaka, PMF, Novi Sad.
-
Boža, P., Veljić, M., Marin, P., Anačkov, G., Janaćković, P. (2004): Praktikum za determinaciju viših biljaka, Old commmerc, Novi Sad.
-
Kovačević, R., Kostić, T., Andrić, S. (1997): Praktikum iz opšte fiziologije životinja, PMF, Novi Sad.
-
Udžbenici i radne sveske iz biologije za osnovnu školu, srednje stručne škole i gimnaziju.
|
Broj časova aktivne nastave
|
Predavanja: 1
|
Vežbe: 3
|
Drugi oblici nastave: –
|
Studijski istraživački rad: –
|
Ostali časovi: –
|
Metode izvođenja nastave. Interaktivna nastava
|
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
|
Predispitne obaveze
|
poena
|
Završni ispit
|
poena
|
aktivnost u toku predavanja
|
10
|
pismeni ispit
|
|
praktična nastava
|
20
|
usmeni ispit
|
50
|
kolokvijum-i
|
|
|
|
seminar-i
|
20
|
|
|
|
|