Školski ogledi u nastavi biologije

Studijski program: Diplomirani profesor biologije

Vrsta i nivo studija: Osnovne akademske studije

Naziv predmeta: Školski ogledi u nastavi biologije

Šifra predmeta: OPB005

Nastavnik: dr Tomka Miljanović

Status predmeta:izborni

Broj ESPB:5

Uslov: nema

Cilj predmeta

Isticanje značaja principa očiglednosti i jedinstva teorije i prakse u nastavi biologije.

Razvoj kreativnosti studenata za izradu nastavnih sredstava za nastavu biologije.

Sagledavanje značaja praktičnog rada (izvođenja ogleda i vežbi) u nastavi biologije.

Ishod predmeta. Osposobljenost studenata da prepoznaju i adekvatno valorizuju različite afinitete učenika u nastavi biologiju (teorijsku, praktičnu i dr.).

Sadržaj predmeta

Teorijska nastava:

Normativ prostora za nastavu biologije (biološki kabinet sa pripremnom prostorijom, biološka laboratorija,školsko dvorište, nastavno-ogledna parcela). Normativ opreme i nastavnih sredstava u biološkom kabinetu za osnovnoškolsku i srednjškolsku nastavu biologije. Biološki eksperimenti u nastavi biologije, značaj i funkcija (kriterijumi za izbor i tipovi eksperimenata). Metodska podela bioloških eksperimenata (demonstracioni, kratkotrajni i dugotrajni). Posmatranja i proučavanja u prirodi (uzimanje biološkog materijala, obrada i determinacija). Biološke aparature u nastavi biologije (demonstracione aparature, njihovo sastavljanje i održavanje). Aparaturezaučeničkevežbeieksperimenteunastavibiologije (setoviaparaturazavežbeieksperimente). Laboratorijskipriborihemikalijezaosnovnoškolskuisrednjškolskunastavubiologije (rukovanjelaboratorijskimpriboromihemikalijamaubiološkomkabinetuinjihovočuvanje). Izradanastavnihsredstavaizbirkizanastavubiologije. Botaničkih:školsiherbar, zbirkelistova, plodovaisemena,trajnipreparati. Zooloških: zbirkainsekata, ljuštura (puževaiškoljki), skeletaidelovaskeleta, mokripreparati, prepariraneživotinje (dermoplastičnipreparati) itrajnipreparati. Ekološkezbirkezanastavubiologije (biljkeiživotinjegrupisanepobiocenozamaiekosistemima). Paleontološkezbirkeunastavibiologije (okamenjeniostacifosilibiljaka, životinjaičoveka). Mereoprezaunastavibiologije.Nezgodeipovredepriizvođenjubiološkiheksperimenata (opremazaprvupomoćukabinetuzabiologiju, mereoprezanaterenskojnastavibiologije).

Praktična nastava:

Vežbe u celini prate predavanja prema navedenim temama.

Literatura:

  1. Službeni glasnik SR Srbije – Prosvetni glasnik, 4, 1990, Beograd.

  2. Krstić, B., Pajević, S., Arsenijević-Maksimović, I., Ćulafić, Lj., Stikić, R., Vasić, D. (2003): Eksperimentalne vežbe iz Fiziologije biljaka: za srednje škole, JDFB, Beograd; Departman za biologiju i ekologiju, PMF, Novi Sad i Institut za istraživanja u poljoprivredi SRBIJA, Beograd.

  3. Milivojević, V., Miljanović, T. (2001): Biologija: praktikum za dodatnu nastavu za VIII razred osnovne škole, Libra print, Sremska Kamenica.

  4. Igić, R., Vukov, D. (2000): Praktikum iz sistematike viših biljaka, PMF, Novi Sad.

  5. Boža, P., Veljić, M., Marin, P., Anačkov, G., Janaćković, P. (2004): Praktikum za determinaciju viših biljaka, Old commmerc, Novi Sad.

  6. Kovačević, R., Kostić, T., Andrić, S. (1997): Praktikum iz opšte fiziologije životinja, PMF, Novi Sad.

  7. Udžbenici i radne sveske iz biologije za osnovnu školu, srednje stručne škole i gimnaziju.

Broj časova aktivne nastave

Predavanja: 1

Vežbe: 3

Drugi oblici nastave:

Studijski istraživački rad:

Ostali časovi:

Metode izvođenja nastave. Interaktivna nastava

Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)

Predispitne obaveze

poena

Završni ispit

poena

aktivnost u toku predavanja

10

pismeni ispit

praktična nastava

20

usmeni ispit

50

kolokvijum-i

 

seminar-i

20