Kvalitet, savremenost i međunarodna usaglašenost studijskog programa

Studijski program četvorogodišnjih osnovnih akademskih studija ekologije kojim se stiče zvanje Diplomirani ekolog 240 ESPB je modifikacija studijskih programa ekolog 180ESPB i Diplomirani ekolog-master 120ESPB, koji su uspešno akreditovani 2008. godine i trenutno se izvode na Departmanu za biologiju i ekologiju, PMF-a u Novom Sadu. Osnovni razlog zbog kog smo doneli odluku da sa sistema studija 3+2 pređemo na sistem 4+1 su promene koje su 2010. godine unete u Zakon o visokom obrazovanju, po kojima se ponovo omogućava sticanje stručnog zvanja Diplomirani nakon četvorogodišnjih osnovnih akademskih studija. Trenutna situacija na tržištu rada je problematična za pronalaženje zaposlenja za brojne stručne profile. Ne treba zaboraviti ni inerciju poslodavaca i njihovo neprepoznavanje novih trogodišnjih bachelor zvanja. Rukovodeći se ovim činjenicama, smatramo da je sistem od četiri godine osnovnih akademskih studija optimalan za sticanje naprednih akademskih kompetencija, a takođe obezbeđuje na tržištu rada prepoznatljiv naziv zvanja Diplomirani ekolog.

Studijski program je u potpunosti usaglašen sa programima studija ΙΙ stepena PMF- a u Novom Sadu i predstavlja bazu za usmeravanja studenata ka različitim profilima master akademskih studija.

Studijski program je akreditovan, reformisan i usaglašen sa osnovnim principima evropskog sistema studija definisanog u okvirima Bolonjske deklaracije. Program je usklađen sa nekoliko akreditovanih programa inostranih visokoškolskih ustanova. Analizom studijskih programa 1. stepena akademskih studija ekologije na internet stranicama velikog broja evropskih univerziteta može se zaključiti da je dominantan model studija 3+2. Manji broj zemalja Evropske Unije (Španija, Bugarska, delimično Rumunija i neki univerziteti pribltičkih zemalja) imaju model studija 4+1. Obzirom da se radi o osnovnim studijama ekologije, koja je jedna od fundamentalnih prirodno-matematičkih nauka, u svim poređenim kurikulumima nalaze se bazični predmeti užih naučnih oblasti biologije i ekologije, te studijski program koji predlažemo je usklađen u velikoj meri, po svojoj strukturi i sadržaju, kako sa trogodišnjim kurikulumima, tako i sa četvorogodišnjim kurikulumima osnovnih studija. U prilogu 6. nalazi se kompletan kurikulum osnovnih četvorogodišnjih studija ekologije sa Univerziteta u Plovdivu (Bugarska) i nekoliko linkova za internet stranice univerziteta na kojima takođe postoje četvorogodišnje studije ekologije.


Studijski program je formalno i strukturno usklađen sa utvrđenim predmetno specifičnim standardima za akreditaciju. Studijski program je usaglašen sa evropskim standardima u pogledu uslova upisa, trajanja studija, uslova prelaska u narednu godinu, sticanja diplome i načina studiranja.