Studijski program: Diplomirani ekolog
|
Vrsta i nivo studija: Osnovne akademske studije
|
Naziv predmeta: Osnovi konzervacione biologije
|
Šifra predmeta: OE031
|
Nastavnik:dr Ante Vujić, dr Vesna Milankov
|
Status predmeta:obavezni
|
Broj ESPB: 7
|
Uslov: položeni ispiti Genetika i genotoksikologija i Osnovi molekularne biologije
|
Cilj predmeta:
Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa interdisciplinarnim pristupom u proučavanju uzroka i posledica narušavanja i gubitka biološkog diverziteta. Zadaci predmeta su da studenti na osnovu opštih saznanja i metoda evolucione biologije, biogeografije i ekologije savladaju osnovne principe u formiranju strategije prioriteta u konzervaciji i zaštiti biološkog diverziteta unutar i izvan zaštićenih područja prirode. Bazirajući se na savremenim podacima genetičkog, specijskog i ekološkog diverziteta, studenti će proučavati evoluciju biodiverziteta i uticaj čoveka na gubitak postojećeg.
|
Ishod predmeta:
Sticanjeosnovnogsaznanjao faktorima koji uzrokuju krizu biološkog diverziteta, kao i posledicama njenog narušavanja. Studenti stiču i saznanja o osnovnim principima u formiranju strategije prioriteta u konzervaciji i zaštiti biološkog diverziteta.
|
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava
Uvod: Ugrožene vrste, Metode konzervacione genetike; Genetika i izumiranje: Inbriding igubitak genetičkog diverziteta, Evolucioni potencijal populacije; Evoluciona genetika prirodnih populacija: Genetički diverzitet, Varijabilnost u dimenzijama prostora i vremena; Pojedinačni i multilokusni sistemi, Kvantitatvni karakteri; Evolucija u velikim populacijama: Prirodna selekcija i adaptacija, Mutacije, migracije i njihova povezanost sa prirodnom selekcijom; Evolucija u malim populacijama: Značaj malih populacija u konzervacionoj biologiji, Genetički drift; Gubitak genetičkog diverziteta u malim populacijama; Etika ikonzervaciona biologija: Razvoj konzervacione biologije, Etički aspekti; Konzervacija staništa i predela: Menadžment ekosistema; Izbor i upravljanje zaštićenim područjima: Teorija i dizajn zaštićenih predela; Upravljanje vrstama: Introdukcija populacija i uzgoj u zatočeništvu; Restauraciona ekologija: Osnovne postavke restauracione ekologije; Konzervacija i održivi razvoj: Odnos između ekonomije i konzervacije; Ostvarivost doktrine održivog razvoja u konzervaciji.
Praktična nastava
Molekularni markeri u rešavanju taksonomskih problema. Definisanje evolucionoznačajne jedinice konzervacije; Fragmentacija populacija; Distribucija heterozigota u fragmentisanoj populaciji, F statistika; Genetički diverzitet ugroženih, zatočenih i reintrodukovanih vrsta; Primeri upravljanja ekosistemima: Terestrični, kopneni akvatični i morski ekosistemi; Primena modeliranja ekosistema u procesu konzervacije; Praktični primeri konzervacije biljaka i beskičmenjaka; Principi i primeri konzervacije različitih grupa kičmenjaka; Primeri restauracije različitih tipova ecosistema; Praktični problemi u procesu konzervacije i restauracije u svetu i kod nas.
|
Literatura
Milankov, V. (2007):OsnovikonzervacionebiologijeI. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.
Vujić, A. (2007):OsnovikonzervacionebiologijeII. Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad.
|
Broj časova aktivne nastave
|
|
|
Predavanja:2
|
Vežbe: 2
|
Drugi oblici nastave:
|
Studijski istraživački rad:
|
Ostali časovi 2
|
Metode izvođenja nastave
Predavanja: prezentacija na video bimu, vežbe.
|
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
|
Predispitne obaveze
|
poena
|
Završni ispit
|
poena
|
seminar-i
|
30
|
pismeni ispit
|
35
|
|
|
usmeni ispit
|
35
|