Geografija životne sredine
Studijski program:Diplomirani ekolog
|
Vrsta i nivo studija:Osnovne akademske studije
|
Naziv predmeta: Geografija životne sredine
|
Šifra predmeta: G206
|
Nastavnik:drVladimir M. Stojanović
|
Status predmeta: izboran
|
Broj ESPB: 7
|
Uslov: -
|
Cilj predmeta
Cilj predmeta je osposobiti studente za prenošenje znanja o opštim i specifičnim problemima životne sredine i razumevanje značaja geografskih procesa za funkcionisanje životne sredine, odnosno, funkcionisanje geoekoloških procesa, kao i definisanje, razumevanje i insistiranje na sprečavanju geoekoloških degradacija. To se postiže kroz realizaciju sledećih zadataka: ustanoviti pojam životne sredine, određivanje značaja geografskih procesa za funkcionisanje životne sredine, definisanje pojma zagađivanja i degradacije, objašnjenje globalne ugroženosti planete, definisanje održivog razvoja, objašnjenje sistema upravljanja životnom sredinom.
|
Ishod predmeta
Kritički odnos studenata prema problemima životne sredine, ne samo smislu degradacije i zagađivanja, već i kroz razumevanje sistema relevatnih za ekološke procese.
|
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava
Uvod u geografiju životne sredine i definisanje osnovnih pojmova, Životna sredina i održivi razvoj, Globalni ciklusi i sistemi i njihov uticaj na životnu sredinu, Odnos geologije i nauke o životnoj sredini, Reljef kao faktor životne sredine, Atmosfera i njeno zagađivanje, Globalni problemi zagađivanja vazduha (degradacija ozonskog omotača, efekat staklene bađte, kisele kiše), Hidrosfera i njeno zagađivanje, Značaj i degradacija zemljišta, Energetski izvori, korišćenje energije i uticaj na životnu sredinu, Stanovništvo i životna sredina, Uticaj privrede na životnu sredinu, Geodiverzitet i geonasleđe, Biodiverzitet i njegovo vrednovanje, Konzervaciona geografija i zaštita prirode, Geografski aspekti prostornog planiranja životne sredine - geoekološko vrednovanje u upravljanju životnom sredinom, Upravljanje životnom sredinom i geografski informacioni sistem.
Praktična nastava:
Vežbe, Drugi oblici nastave, Studijski istraživački rad
|
Literatura
1. Lješević, M., (2000): Životna sredina, Geografski fakultet, Univerzitet u Beogradu, Beograd.
2. Đukić, P., Pavlovski, M., (1999): Ekologija i društvo, Ekocentar, Beograd.
3. Marsh W., Grossa, J., (2002): Environmental Geography, science, Land use and Earth System, John Wiley & Sons, Inc., New York.
|
Broj časova aktivne nastave
|
Ostali časovi
|
Predavanja: 3
|
Vežbe: 2
|
Drugi oblici nastave:
|
Studijski istraživački rad:
|
Metode izvođenja nastave
Metoda dijaloga kao put za uspostavljanje kritičkog odnosa prema problemtici, posmatranje i sagledavanje aktuelnog stanja u datoj oblasti na terenu, analiza i sinteza stanja, beleženje podataka o aktuelnim informacijama – internet, analiza problematike u svetu.
|
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
|
Predispitne obaveze
|
poena
|
Završni ispit
|
poena
|
aktivnost u toku predavanja
|
0-5
|
pismeni ispit
|
|
praktična nastava
|
0-5
|
usmeni ispit
|
30-45
|
kolokvijum-i
|
20-40
|
..........
|
|
seminar-i
|
0-5
|
|
|
|
|